22 September 2010

Susu adalah antara yang terhebat di Bumi ini ^_^


Susu diperkaya dengan 9 Nutrisi penting yang terdiri daripada Kalsium, Protein, Vitamin A, Vitamin B12, Vitamin B1, Vitamin D, Iron, Zinc and Vitamin B2. Setiap khasiat Susu ini mempunyai kebaikan dan fungsinya yang tersendiri.

Kalsium dalam Susu membantu pertumbuhan tulang yang kuat serta pembentukan gigi yang sihat. Tahukah anda yang pertumbuhan tulang akan berterusan sehingga umur anda mencapai 35 tahun? Jadi kalsium amat penting untuk pertumbuhan tulang yang optimum dan merendahkan risiko Osteoporosis.

Selain Kalsium, Vitamin D dalam Susu juga amat penting untuk merangsangkan penyerapan Kalsium.

Protein dalam Susu merupakan sumber bekalan Asid-Asid Amino yang seimbang. Ia menyokong pembentukan blok-blok Protein yang diperlukan untuk kebaikan fungsi-fungsi otak dan tubuh.

Susu juga kaya dengan Vitamin A yang amat penting bukan sahaja untuk penglihatan yang baik malah juga untuk pertumbuhan badan serta mengekalkan kesihatan kulit dan fungsi imunisasi yang baik.

Fungsi utama Vitamin B12 termasuklah pembentukan sel darah merah. Sel darah merah adalah sangat penting kerana ia membawa bekalan oksigen dan nutrien untuk keperluan tubuh badan.

Vitamin B1 & B2 pula membantu tubuh menukarkan karbohidrat, protein dan lemak kepada tenaga untuk membekalkan anda tenaga sepanjang hari.

Selain itu, Susu juga mengandungi mineral penting yang lain seperti Zat Besi yang memainkan peranan penting dalam membantu tindakbalas metabolik anda untuk penghasilan sel darah merah manakala Zink untuk menyokong kesihatan sistem imun kita.

Rasulullah SAW meminum Susu, malahan Baginda SAW memujinya kerana Susu memiliki manfaat yang sangat besar dan tidak dapat disamakan dengan minuman atau makanan yang lainnya di Dunia ini.

Dari Ibnu Abbas r.a., beliau menceritakan:

"Bersama Rasulullah SAW, aku dan Khalid Ibnu Al-Walid r.a. menemui Maimunah, lalu dia (Maimunah) membawakan kami satu bejana berisi Susu, lalu Baginda SAW meminum sebahagian darinya. Pada waktu itu, aku berada di sebelah kanan Baginda SAW, sedangkan Khalid berada di sebelah kirinya. Kemudian Baginda SAW berucap kepadaku, 'selanjutnya minuman ini giliranmu, jika engkau berkenan, berikan kepada Khalid.'
Kemudian Baginda SAW bersabda, "Tidak ada makanan dan minuman yang dapat menandingi Susu."

Antara Jenis Minuman Susu Yang Baik Untuk Manusia:

Susu Ibu.
Susu Kambing.
Susu Lembu.
Susu Unta.
Susu Kuda.


Susu juga merupakan antara makanan Utama & Pertama makhluk-makhluk ALLAH SWT di Muka Bumi ini, termasuk Umat Manusia dan Haiwan, (Maaf, hamba tidak mengetahui samada Susu juga merupakan salah satu dari makanan Utama & Pertama untuk Umat Jin). Bayi manusia yang baru dilahirkan diSusui oleh bondanya, beruang (Omnivor, pemakan daging & tumbuh-tumbuhan) baru lahir diberi minum Susu oleh ibunya, harimau (Karnivor, pemakan daging) baru lahir juga diberi minum Susu oleh mamanya, bahkan lembu & gajah (Herbivor, pemakan tumbuh-tumbuhan) baru lahir juga turut serta diberi minum Susu oleh emaknya.

*Pakar-Pakar Nutrisi Pemakanan di seluruh dunia mengesahkan bahawa, keseluruhan zat & khasiat yang terkandung di dalam semua jenis makanan & minuman di dunia ini, terwujud di dalam Susu. Tetapi, kesemua zat & khasiat yang tersedia ada di dalam Susu, belum tentu terdapat pada makanan-makanan & minuman-minuman yang lain di dunia ini.

Imamul Muhtadin, Saidina Ali Abi Talib k.w. juga ada berkata, "Orang yang banyak meminum Susu, nescaya akan panjang umurnya. Manakala orang yang banyak hutangnya (gemar berhutang, yakni berhutang tanpa ada asbab-asbab yang wajar yang membutuhkan dirinya untuk berhutang), nescaya akan
pendek umurnya."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan