12 Disember 2009

Sedekah Siti N Hby d ofis n Resepi Ayam Rendang Siti


Yang ni siti sempat masakkan untuk hby since hby kan bersedekah untuk org ofisnya jua..really simple juz rendang ayam n telur sambal merah ^_^

ani resepi my rendang masuk n3 dis tym ^_^

RENDANG AYAM

Bahan-bahan

* 1 kg ayam, potong ikut suka
* 400 ml pati santan (dari sebiji kelapa)
* 3 helai daun kunyit, dihiris halus
* 2 camca besar kerisik
* 3 - 5 camca besar cili kisar
* 2 camca besar rempah kari daging
* Garam dan gula secukup rasa
* 1 keping asam gelugor
* 10 biji bawang merah*
* 5 ulas bawang putih*
* 2 inci lengkuas*
* 4 inci halia*
* 5 batang serai, dihiris*
* 1 camca besar ketumbar biji*
* 1 camca teh jintan manis*
* 1 camca teh jintan halus*

Cara-cara

1. Ayam dicuci bersih dan toskan. Kisar semua bahan2 bertanda(*) satukan dengan rempah kari dan cili kisar (jika gunakan cili kisar). Kacau rata dan ketepikan.
2. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bahan no 1 hingga harum dan terbit minyak. Masukkan ayam dan masak hingga ayam kecut. Gunakan api sederhana.
3. Masuk pati santan, asam gelugor dan kerisik. Kacau rata dan masak hingga pekat dan tambah gara dan gula secukup rasa. Tambah hirisan daun kunyit, kacau perlahan hingga mesra.
4. Masak hingga kering tapi masih lembap dan ayam empuk. Kacau sekali sekala untuk mengelakkan bahagian bawah rendang hangus. Rasa dan jika ok boleh matikan api.


yang sempat siti masak is mee hoon udang n kek Chezy Brownies, udah kn habis bru terkenang kan snap pics huhu

alhamdulillah berkat kemurahan rezeki yang datang, sekali lagi kami dua berkesempatan untuk bersedekah di ofis sempena hari bhagia kami dua ehe..syukur alhamdulillah sampai ke tahap ani..rezeki lebih akan terasa manisnya f dapat berkongsi dengan org..so i did to my ofismate..semua siti masak start kul 4 pagi yo, adoi tkut antuk d ofis, siti minum kopi untuk bekfas sebelum ke ofis, semua tapau nasi untuk kwn2 hby udah siti sediakan sebelum kul 5.30 ( timing untuk hby keraja),so kena rush lagi kan goreng mee hoon siti lgi..

makan2 tym ni dselajurkan dengan doa selamat untuk bos siti yang kelurusan baru masuk keraja (cuti naik haji kan),alhamdulillah ampit minta doakan panjang jodoh ehe arah my bos (doa org baru turun haji 40hari akan dimakbulkan)..alhamdulillah, semua niat kami kan bersedekah selesai dan terbayar ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan